Kapitel 1.

 

New York, New York, älskade New York. Jag hade varit här några gånger med mina föräldrar, men detta var första gången jag nu var här själv med min bästa vän och även kusin Julia. Det ska bli så skönt att bara vara borta från allt hemma i LA. Det har varit mycket den senaste tiden. Allting med mammas och pappas skilsmässa och Leos cancer, allting har varit för mycket. Leo är min lillebror på sju år. Han åker till och från sjukhuset flera gånger i veckan och det får mig att nästan tappa kontrollen över livet helt och hållet. Julia märkte detta och planerade att vi skulle ta en tripp till New York för lite bff’time. Det känns som något jag verkligen kan behöva just nu.

”Jorden anropar Taylor!” Jag vaknade upp ur tankarna och skakade på huvudet.
”Du borde nog vakna till liv och kolla ut genom fönstret istället, hallelujah säger jag bara!” Sa Julia och var lika galen som hon brukar vara.
”Det känns som det har tagit evigheter att åka hit från flygplatsen.” Sa jag och tittade ut genom fönstret och gav ifrån mig ett lågt skratt.
Det tog inte lång tid innan vi stannade med taxin framför hotellet. Julias föräldrar hade varit snälla och bokat det bästa. Hon fick ofta det hon ville, med tanke på att hon var det enda barnet. Min familj å andra sidan hade det lite svårare med pengar. Leos läkarbesök krävde en del pengar från både mamma och pappa och ibland även från mig. Men det var någonting jag var redo att betala, bara han fick fortsätta leva.
Vi checkade in i receptionen och åkte upp till tjugonde våningen där vårt rum var. När vi öppnade dörren till rummet möttes vi båda av ett gigantiskt rum med två stora vita sängar. Allt annat gick i svarta, röda och bruna färger. Väldigt modernt.
Det fanns en mini bar på rummet också men den var till för Julia som var 21, alltså fyra år äldre än mig. Jag är alltså 17 och får inte dricka än. Men Julia hade sagt att vi skulle skita i det nu, för det var ingen som skulle veta om det var hon som druckit allt helt själv. Vi båda la oss ner på vars en säng och bara njöt för stunden.
Efter en stund började vi packa upp våra kläder ur resväskorna och Julia bestämde sig för att gå ner till receptionen för att fråga om vi kunde få en till nyckel till rummet eftersom vi bara fått en. När jag hade packat upp min väska så la jag mig ner i sängen och satte på tvn. Den enda någorlunda roliga kanalen hotellet hade var någon kändiskanal med det senaste nytt om alla stora kändisar i USA. Tydligen skulle Lady Gaga raka av sig allt hår eftersom hon hade tappat så mycket av det redan, Beyonce och Jay Z var återförenade och Justin Bieber ska ha en stor konsert i New York i veckan. Inga av dem här nyheterna intresserade mig så jag stängde av tvn. Precis då kom Julia tillbaka in i rummet med ett brett leende på läpparna. Hon böjde sig ner så hennes långa lockiga blonda hår nuddade vid golvet. När hon böjde sig upp igen var hon alldeles röd i ansiktet och bröt ut i världens gapskratt.
”Vad har hänt med dig? Kom du nyss från en komiker show eller?” Sa jag och skrattade med henne lite smått.
”Jag blev precis uppraggad nere i receptionen.” Sa hon och satte sig fnittrandes på sängkanten.
”Av vem då? En hottie eller? Hur gammal?” Sa jag lite retsamt.
”Han hette Ryan Good. Han såg väl helt okej ut, men han var otroligt charmig. Han gav mig sitt visitkort. Men han sa dock inte hur gammal han var, men jag kan väl gissa på 26-27 kanske.” Sa hon och nu rodnade hon starkt om kinderna.
”Nämen ojdå, nästan filf på honom ju.” Sa jag retsamt igen och fick tillbaka en liten tjurig blick av Julia som hatade att bli retad när hon träffat någon.
”Han bor två våningar upp, han var tydligen här i New York för att jobba. Han jobbar som stylist. Han frågade även om jag hade någon rumskamrat så jag nämnde dig. Men det gör väl ingenting?” Sa hon och var nu den som gav mig en retsam blick.
”Vad skulle det hjälpa att du nämnde mig? Hans vänner är ju förmodligen lika gamla som honom och glöm att jag någonsin skulle gå ut med en kille som är så pass mycket äldre än mig.” Sa jag lite häpet.
”Man vet aldrig, han kanske har yngre vänner. Han nämnde sin rumskompis men jag har glömt namnet. Jay, Joe, Jack… äh det var något på J i alla fall.” Sa hon och började återigen skratta.
”Vad skrattar du nu åt?” Sa jag med en frågande blick.
”Han bara sa en massa grejor som inte kan få mig att sluta skratta, dessutom frågade han om jag ville komma ner till baren på hotellet ikväll och ta ett glas vin med honom. Han sa att du gärna fick följa med, men när jag sa att du var 17 så förstod han att du inte kunde de. Men vad tycker du? Ska jag gå?” Sa hon och kollade på mig, hon visste att det var vår första kväll men jag vill inte hindra henne från att träffa killar. När hon och Fred gjorde slut låg hon hemma och deppade i flera veckor. Men vad skulle jag göra när hon var borta, det var ju kanske inte så kul att ligga ensam på hotellrummet.
”Klart du ska gå dit.” Sa jag och försökte dölja att jag egentligen inte ville det.

 

Vi hade bara suttit inne på hotellrummet resten av dagen och när kvällen började närma sig så hade Julia ringt till mobilnumret som stod på visitkortet hon fått av Ryan. Hon hade sagt att hon gärna tog ett glas vin med honom och dem bestämde att dem skulle ses i baren vid tio. Hon hade fått sprall i benen och behövde mitt råd om vad hon skulle sätta på sig. Det fick inte vara för fint och det fick heller inte vara för slappt. Så det fick bli ett par svarta tighta jeans, en vit blus med rosett vid halsen, skorna fick bli ett par svarta mocka högklackade. Håret lät hon vara i mittbena.
När hon var klar så var klockan kvart i tio. Hon ville inte komma dit för tidigt så hon satt och väntade ut tiden in i sista minut. När hon hade gått la jag mig ner i sängen med en suck. Jag bestämde mig tillslut för att jag inte kunde ligga kvar på hotellrummet, där låg jag bara och tänkte och det var inget jag orkade med just nu. Jag satte på mig min ljusgråa One piece som jag fått av Julia i julklapp förra året och till den ett par beigea ugs, mitt bruna långa och raka hår lät jag bara hänga under luvan. Jag gick ut i hotellkorridoren och började gå runt lite. Bättre än att inte göra något alls. Jag tog hissen upp till högsta våningen som var våning tjugotvå. Från vissa rum kunde man höra tvn och från andra hördes röster från folk som pratade. Jag gick där och lyssnade och plötsligt får jag stanna upp och blir alldeles chockad. Ut från ett av rummen kommer det en tjock naken gammal gubbe. Han blir lika chockad som mig och skriker till lite smått. Han springer snabbt tillbaka in i rummet han kom ifrån och stänger dörren bakom sig med en smäll. Jag står fortfarande kvar och kan inte tänka klart. Min mun kunde jag heller inte stänga och snart brast jag ut i ett skratt. Jag började gå tillbaka mot hissen, jag skrattade fortfarande hysteriskt och det fanns inget tecken på att jag skulle sluta. Det gick verkligen inte att sluta. Jag hade precis fått mig världens chock, jag hade sett en gammal skrynklig gubba snopp. Tanken av det fick mig bara till att skratta ännu mer. Hissen var på våningen längst ner så för att inte få allt för ont i magen av allt skratt satte jag mig ner på golvet och fortsatte skratta. Plötsligt hör jag viskande röster men jag kan inte se vart dem kommer ifrån.
”Dude, är hon hög?” Sa den ena rösten förvånat.
”Looks like it man, fråga henne?” Sa den andra och skrattade mörkt.  
Jag slutade plötsligt skratta och började leta efter de viskande rösterna. Jag reste mig upp och snurrade runt och kollade överallt för att se om jag kunde hitta dem. Till slut ser jag en dörr som står på glänt och ut ur dörren sticker det två huvuden. Det var två killar, den ena var mörk och den andra var ljus. Dem var i olika storlek också, jag tror även dem var i olika åldrar. När jag kollar noggrannare börjar jag genast känna igen en av dem. Senast jag såg honom var på tvn på hotellrummet innan. När jag insåg att det var Justin Bieber som stod framför mig kunde jag inte hålla mig längre, jag brast än en gång ut i ett ytterligare skratt. Varför jag skrattade visste jag inte för tillfället, men allting var bara så sjukt. Först en gammal man som blottade sig för mig och nu står Justin Bieber framför mig.
Hissen kom och jag gick in i den, fortfarande skrattandes. När dörrarna stängts lugnade jag ner mig och försökte tänka på vad som just hade hänt. Allting kändes som en dröm och det fanns en del av mig som hoppades att det var de. För jag hade precis gjort bort mig fullständigt. När hissen stannat sprang jag tillbaka till vårt hotellrum och slängde mig på sängen. ”Snälla, säg att det bara var en dröm” Sa jag upprepade gånger. Men jag fick inse det, det hade inte varit någon dröm.


Kommentarer
Postat av: Therese Vedlund

Hej! vad trevlig dina poster verkar vara! lär med all säkerhet läsa dina poster igen! (: Hoppas du har en trevlig dag :)

2011-07-01 @ 11:13:42
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0